Arbeidsmarkt voor iedereen

Gijs van Dijk - PvdA

100.000 basisbanen in de publieke sector

Gijs van Dijk - PvdA
Voor de nieuw gekozen Tweede Kamer staan belangrijke maatschappelijke thema’s op de politieke agenda.  Het manifest ‘Arbeidsmarkt voor iedereen’ beschrijft één van de opgaven voor de komende jaren. Hoe kijken Tweede Kamerleden naar dit manifest? Wat verwachten de verschillende politieke partijen hiermee te doen? Drie vragen over het manifest aan Gijs van Dijk, namens de PvdA.

1. Onderschrijft u het manifest, en waarom?

De PvdA vindt het van groot belang dat alle drempels om te komen tot een inclusieve arbeidsmarkt worden weggenomen. Elk actie die mensen die op zoek zijn naar een baan helpt met het vinden van werk, met een fatsoenlijk inkomen en zekerheid, steunt de PvdA van harte. De PvdA zal daar zelf het voortouw in nemen. Het sociale ontwikkelbedrijf kan daar een hele belangrijke rol in vervullen.

"Als je een arbeidsbeperking of een bijstandsuitkering ontvangt, heb je recht op werk."

2. Wat wil uw partij ten aanzien van een inclusieve arbeidsmarkt terugzien in het regeerakkoord?

De PvdA vindt dat iedereen de kans verdient om een betaalde baan, met zekerheid en een fatsoenlijk inkomen te hebben. Volledige werkgelegenheid blijft dus het doel. Als je een arbeidsbeperking of een bijstandsuitkering ontvangt, heb je recht op werk. Daarom moet het wantrouwen uit het systeem en willen we meer en betere begeleiding van mensen die willen werken. Ook moet het minimumloon omhoog samen met de bijstand en de AOW.

3. Welke rol ziet u voor uw partij de komende vier jaar om die arbeidsmarkt voor iedereen te realiseren?

Een arbeidsmarkt voor iedereen daar maakt de PvdA zich altijd hard voor. Iedereen wil namelijk zeker kunnen zijn van een baan waarmee je vooruit kunt kijken. Goed werk is namelijk de basis van een goed leven. Sociale ontwikkelbedrijven krijgen dus de volle steun van de PvdA. Daarbovenop willen wij 100.000 basisbanen in de publieke sector realiseren, zodat iedereen ook echt zicht heeft op een baan met een fatsoenlijk inkomen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bert Doek van Cedris:

Mogelijk door: AramPro en Lexenzo

Arbeidsmarkt voor iedereen - 2021©